ARTYKUŁY

Zachęcamy do czytania i dodawania własnych tekstów.

TRENINGI

Zapraszamy na bezpłatne, otwarte treningi biegowe.

OBOZY

Zapraszamy do zapoznania si─Ö z ofert─ů.

Dominik Lau

...nawet najgorszy wy┼Ťcig jest lepszy od najlepszego treningu...

Zosta┼éam poproszona o recenzj─Ö poradnika Dominika Lau "Kolarstwo. Podstawy treningu.". My┼Ťla┼éam, ┼╝e ksi─ů┼╝ka ju┼╝ od d┼éu┼╝szego czasu jest na rynku, bo kilka razy rzuci┼éa mi si─Ö w oczy jej reklama na zaprzyja┼║nionym portalu naszosie.pl. A tu zaskoczenie – ksi─ů┼╝ka jest ca┼ékiem nowa i w dodatku dostan─Ö j─ů do przeczytania:)

Zanim otworzy┼éam chocia┼╝by spis tre┼Ťci ustali┼éam swoje oczekiwania wzgl─Ödem tej pozycji (wszak┼╝e mam ksi─ů┼╝k─Ö recenzowa─ç, a nie czyta─ç dla siebie). Chcia┼éabym, aby zawarte w niej by┼éy:

  • informacje n.t. techniki jazdy w ró┼╝nych warunkach,
  • przyk┼éadowe plany treningowe w ró┼╝nych okresach przygotowawczych i przy zastosowaniu ró┼╝nych metod treningowych,
  • propozycje jak zaplanowa─ç cykl roczny lub nawet kilkuletni,
  • informacje n.t. bike-fittingu czyli dopasowania roweru do zawodnika.

Jako┼Ť wi─Öcej pomys┼éów mi nie przychodzi┼éo do g┼éowy...

Po chwili jednak dos┼╝┼éam do wniosku, ┼╝e moje wymagania (jako znawcy fizjologii, anatomii i podstaw treningu sportowego) mog─ů by─ç zupe┼énie inne ni┼╝ kolarza-amatora, którego wykszta┼écenie mo┼╝e nie mie─ç nic wspólnego ze sportem ani medycyn─ů, a który to zawodnik bardzo cz─Östo czerpie wiedz─Ö od wujka google (w tym niestety z ró┼╝nego rodzajów for internetowych, na których wypowiadaj─ů si─Ö mniej lub wi─Öcej wiedz─ůcy "znawcy tematu") lub kolegów spotkanych na treningu. Taka osoba potrzebuje o wiele wi─Öcej informacji i to podanych przyst─Öpnym j─Özykiem. Ustali┼éam kilka punktów, których wype┼énienia oczekiwa┼éabym od ksi─ů┼╝ki, przydatnej równie┼╝ dla amatora:

  • jak trenowa─ç w terenie (wzgl─Ödy bezpiecze┼ästwa, poruszania si─Ö po drogach publicznych, dobierania trasy),
  • jak przeprowadzi─ç trening na welodromie lub z u┼╝yciem trena┼╝era,
  • jakie metody si─Ö stosuje – interwa┼éy, d┼éugie dystanse w umiarkowanym tempie, podjazdy?
  • jak dobra─ç rower do swoich warunków fizycznych i konkurencji (wszak jako triathloni┼Ťci cz─Östo korzystamy z lemondki), jakie peda┼éy b─Öd─ů najlepsze na szos─Ö,
  • jak uk┼éada─ç trening, jak cz─Östo trenowa─ç, czy wszystkie treningi musz─ů trwa─ç min. 2-3 godziny, jaki kilometra┼╝ gwarantuje sukces,
  • jak je┼║dzi─ç w grupie, jak samemu,
  • jak wygl─ůda technika jazdy w ró┼╝nym terenie (podjazdy, zjazdy, teren p┼éaski, nierówne pod┼éo┼╝e).

Ksi─ů┼╝ka sk┼éada si─Ö z 5 cz─Ö┼Ťci (23 rozdzia┼éów), liczy sobie prawie 300 stron i nie jest zapchana bezsensownymi zdj─Öciami lub du┼╝ymi odst─Öpami – to porz─ůdny kawa┼éek tekstu. Autor przedstawia w niej mas─Ö tematów zwi─ůzanych z kolarstwem, równie┼╝ podstaw do zrozumienia istoty treningu: anatomii, kinezjologii, biomechaniki i fizjologii przedstawionych stricte po k─ůtem kolarstwa.

Mi┼éym zaskoczeniem s─ů szczegó┼éowo opisane podstawy przygotowania fizycznego w tym ─çwiczenia rozci─ůgaj─ůce, o których znaczna cz─Ö┼Ť─ç amatorów zapomina. Jeden z rozdzia┼éów zosta┼é po┼Ťwi─Öcony budowie i dopasowaniu roweru (z podaniem dok┼éadnych d┼éugo┼Ťci i k─ůtów) i to w stopniu znaczenie przekraczaj─ůcym moje naj┼Ťmielsze oczekiwania – z ksi─ů┼╝k─ů, centymetrem i k─ůtomierzem w r─Öku b─Ödziemy w stanie w warunkach domowych dopasowa─ç rower "pod siebie" (oczywi┼Ťcie na tyle, na ile pozwoli posiadany sprz─Öt). Tu zabrak┼éo mi jedynie szczegó┼éów dotycz─ůcych ustawiania roweru pod jazd─Ö na czas. Niektóre informacje zosta┼éy na szcz─Ö┼Ťcie przekazane w pó┼║niejszej cz─Ö┼Ťci ksi─ů┼╝ki, ale triathlonowcy startuj─ůcy na dystansach z zabronionym draftingiem (1/2 IM, IM) b─Öd─ů musieli posi┼ékowa─ç si─Ö jeszcze innymi ┼║ród┼éami wiedzy. Uzupe┼énieniem doboru roweru s─ů przydatne (cho─ç nieco podstawowe) informacje n.t. stroju kolarskiego, jego doboru i sposobu noszenia. Przyk┼éadowo autor zwaraca uwag─Ö na u┼╝ywanie spodenek na szelkach czy zak┼éadanie ich bez majtek.

Du┼╝─ů cz─Ö┼Ť─ç ksi─ů┼╝ki stanowi─ů zagadnienia planowania treningów z uwgl─Ödnieniem omówienia rodzajów i metod treningu, charakterystyki stref pracy serca, kontrolowania post─Öpów i planowania z podzia┼éem na cykle roczne, mezocykle czy bezpo┼Ťrednie przygotowanie startowe. Ta cz─Ö┼Ť─ç jest bardzo szczegó┼éowa, zawiera równie┼╝ przyk┼éadowe treningi czy rozk┼éad obci─ů┼╝e┼ä. Przy jej czytaniu niektórzy amatorzy b─Öd─ů musieli posi┼ékowa─ç si─Ö t┼éumaczeniem wybranych profesjonalnych terminów na bardziej potoczny j─Özyk, ale ju┼╝ podstawowa wiedza o treningu pozwoli na pe┼éne zrozumienie tre┼Ťci. Jako ogromny pozytyw oceniam fakt, i┼╝ autor zwraca uwag─Ö na konieczno┼Ť─ç pozostawania pod kontrol─ů lekarsk─ů, wykonywania podstawowych bada┼ä i testu wydolno┼Ťciowego przynajmniej raz w roku. Gdyby wszyscy si─Ö do tego stosowali by┼éoby mniej zgonów w sporcie amatorskim (w zawodowym z reszt─ů te┼╝...).

Ciekaw─ů cz─Ö┼Ť─ç ksi─ů┼╝ki stanowi omówienie technik i startegii startów w zawodach. O ile techniki podstawowe (wsiadanie, zsiadanie, peda┼éowanie) wydaj─ů si─Ö na pierwszy rzut oka niepotrzebne (bo ka┼╝dy potencjalny czytelnik potrafi je┼║dzi─ç rowerem), to po przeczytaniu okazuje si─Ö, ┼╝e pewne informacje np. o kierunku przyk┼éadania si┼éy na peda┼é s─ů istotne i ich od┼Ťwie┼╝enie mo┼╝e si─Ö przyda─ç nawet zaawansowanym u┼╝ytkownikom bicykla. Omówiono równie┼╝ techniki ┼Ťredniozaawansowane (podjazdy, zjazdy, zakr─Öty) oraz techniki zaawansowane, stosowane g┼éównie w trakcie zawodów lub treningu grupowego. Nawet je┼Ťli czytelnik nie startuje w wy┼Ťcigach, ale ogl─ůda je w telewizji, przydadz─ů si─Ö informacje n.t. techniki i startegii ataku lub jazdy na czas, a tak┼╝e zasad rozgrywania wy┼Ťcigów szosowych, MTB i na torze.

Autor omówi┼é w ksi─ů┼╝ce równie┼╝ zagadnienia dopingu w sporcie, przygotowania psychicznego i motywacji. Za istotne uwa┼╝am zwrócenie uwagi na zjawisko przetrenowania, konieczno┼Ťci regeneracji czy treningu w czasie choroby. Uzupe┼énieniem ca┼éo┼Ťci s─ů opisy najwi─Ökszych szosowych wy┼Ťcigów kolarskich i historia kolarstwa. Du┼╝y plus za rozdzia┼é "trenera" jako osoby wykwalifikowanej z odpowiednim wykszta┼éceniem i "osoby trzeciej" czyli kolegi trenuj─ůcego, z do┼Ťwiadczeniem, który podpowie jak trenowa─ç. Niestety w Polsce zbyt cz─Östo owe "osoby trzecie" nazywaj─ů siebie trenerami i czerpi─ů z tego zyski finansowe.

W ksi─ů┼╝ce (jak to zwykle bywa w pierwszym wydaniu) znajduj─ů si─Ö te┼╝ b┼é─Ödy – HRmax liczone jako ró┼╝nica 220 minus wzrost (powinien by─ç wiek), ale s─ů one nieliczne i dla wi─Ökszo┼Ťci czytelników ┼éatwe do wy┼éapania. Niekiedy brakuje uwzgl─Ödnienia wieku zawodnika w opisywanych parametrach (bo VO2max zale┼╝y od wieku). Nie zgodz─Ö si─Ö równie┼╝ z autorem w kwestiach takich jak wykonywanie obrotów g┼éow─ů (s─ů niekorzystne dla stawów odcinka szyjnego kr─Ögos┼éupa), rozci─ůgania statycznego bezpo┼Ťrednio przed wysi┼ékiem fizycznym. S─ů to jednak kwestie dyskusyjne, które w ┼╝aden sposób nie umniejszaj─ů warto┼Ťci tej bardzo dobrej ksi─ů┼╝ki. Wymagania stawiane jej zosta┼éy spe┼énione z nawi─ůzk─ů:)

WERDYKT: ksi─ů┼╝ka jest warta zakupu i przeczytania jej nawet "od deski do deski" oraz zastosowania zawartych w niej informacji w praktyce i wracania do niej w razie w─ůtpliwo┼Ťci. Jest to poradnik, w którym ka┼╝dy znajdzie co┼Ť dla siebie – amator je┼╝d┼╝─ůcy szosówk─ů w weekendy, kolarz górski, który chce uzupe┼éni─ç trening o szos─Ö, zawodnik-amator, triathlonista, który musi trenowa─ç jednocze┼Ťnie dwie inne dyscypliny, a nawet kolarz zawodowy w ró┼╝nym wieku. Zdecydowanie ocena bardzo dobra!

I na koniec cytat, który szczególnie przypad┼é mi go gustu: "Tak jak nie ma dwóch identycznych osób, dwóch identycznych organizmów i umys┼éów, tak samo nie mo┼╝e by─ç dwóch identycznych planów treningowych, obci─ů┼╝enia treningowego, technik, stylów i poziomu rozwoju."

Anna Słupik