ARTYKUŁY

Zachęcamy do czytania i dodawania własnych tekstów.

TRENINGI

Zapraszamy na bezpłatne, otwarte treningi biegowe.

OBOZY

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą.

Jak nie przejeść się w Święta oraz poprawić jakość spożywanych potraw

Wszyscy wiemy, że podczas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia będzie nam wyjątkowo ciężko zadbać o racjonalne odżywianie. Trzydniowe posiedzenia przy suto zastawionym stole sprzyjają obżarstwu.
Dlatego chętnie wzięłam udział w warsztatach żywieniowych poświęconych nadchodzącym Świętom „Piernik śledź i sernik”. Poprowadziła je mgr dietetyki klinicznej Milena Nosek – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Nutrition Coach Holmes Place.
Na początku porozmawialiśmy o przyczynach wzmożonego apetytu zimą. Wśród wielu wymieniono między innymi: potrzebę rozgrzania się, mniejszą ilość światła a w związku z tym chęć poprawy nastroju, stereotypy oraz nieprawidłowe proporcje między tzw. produktami wychładzającymi i rozgrzewającymi.

Wybrane produkty wychładzające:
- ogórek konserwowy, fasola biała, kapusta kiszona, pomidor, sałata, kalafior, brokuł;
- cytrusy: kiwi, banan, mango;
- syrop klonowy, kwas chlebowy, herbata z hibiskusa i mięty, kawa zbożowa;
- mąka, drożdże;
- soja;
- pieczarki;
- nabiał: ser żółty, mleko, jogurt, kefir, śmietana;
- kaczka, zając;
- kawior;
- oliwa oliwek.

Wybrane produkty rozgrzewające:
- kasza gryczana, ryż, owies;
- kurczak, indyk, dziczyzna, jagnięcina;
- węgorz, okoń, pstrąg, dorsz, tuńczyk, sardynka;
- kozi ser;
- marchew, pietruszka, koper, dynia, por, cebula;
- suszone owoce: morele, brzoskwinie, winogrona;
- cynamon, chilli.

Oczywiście, aby czuć się dobrze zimą należy „wypośrodkować” spożycie produktów z jednej i drugiej grupy.

 Następnie Milena Nosek przedstawiała sposoby na zmniejszenie prawdopodobieństwa przejedzenia się oraz poprawienie jakości spożywanych potraw.
Jej zalecenia:

  1. Nie siadajmy do stołu z dużym uczuciem głodu – w ciągu dnia należy zadbać o regularne spożywanie nieco mniejszych niż zawsze posiłków;
  2. Każdy posiłek powinien zawierać surowe warzywa i owoce;
  3. Przed rozpoczęciem Wigilii warto zjeść pół czerwonego grejpfruta, inhibitora tłuszczu, który spowolni przyswajanie tłuszczu;
  4. Należy pić czerwoną liściastą herbatę, która wspomaga trawienie;
  5. Wszystkie potrawy powinniśmy smakować symbolicznie;
  6. Zadbajmy aby talerze były  małe (dzięki temu odniesiemy wrażenie dużych porcji ) i najlepiej w ciemnym kolorze ( zmniejsza łaknienie);
  7. Powinniśmy żuć dokładnie każdy kęs, dzięki czemu szybciej odczujemy uczucie sytości;

Zupy:

  • używajmy jogurtu zamiast śmietany;
  • ciężkostrawne suszone grzyby zastąpmy pieczarek;
  • doprawmy dużą ilość ziół;
  • przygotujmy zupę krem z warzyw zamiast tradycyjnej grzybowej.

Ryby:

  • powinny być pieczone lub gotowane;
  • oczyszczone dokładnie myjmy pod zimną wodą,;
  • nie łączmy ich z brokułami, brukselką, rzodkiewką, rzepą, wodną rukolą oraz chrzanem ponieważ te produkty spowalniają wchłanianie jodu;
  • przygotujmy Rolmopsy po Giżycku zamiast ryb w oleju.

Dania mięsne łączmy z surówką z pomarańczy;

Sałatki:

  • majonez częściowo rozróbmy z jogurtem;
  • wstępna obróbka warzyw powinna być szybka aby nie „uciekły” z nich witaminy;
  • marchew krójmy dopiero po ugotowaniu – zawiera o 25% więcej wartości odżywczych niż marchew pierw pokrojona a następnie ugotowana;
  • warzywa należy szybko połączyć z zimnymi sosami aby nie uciekały z nich wartości odżywcze;
  • polecana sałatka z jajkiem, rybą i ziemniakami.

Desery:

  • zmniejszmy ilość bakalii i miodu;
  • cukier zastąpmy stewią (obniża poziom glukozy we krwi) lub ksylitolem;
  • wypróbujmy innych mąk np. amarantusowej lub orkiszowej;
  • do ciast używajmy więcej białek z jaj niż żółtek;
  • foremki zamiast smarować tłuszczem wyłóżmy papierem do pieczenia;
  • polecane ciasteczka – korzenne.

Używajmy następujących przypraw:

  • goździki – działają antybakteryjnie i przeciwgrzybicznie, przeciwbólowo w chorobach jamy ustnej, odkażają, zawierają wapń, fosfor, sód, potas i witaminy A i C;
  • Kardamon – przyspiesza trawienie, odświeża oddech, rozgrzewa, zawiera cynk i selen;
  • Cynamon – stabilizuje stężenie cukru we krwi, zwiększa wrażliwość na insuliną, rozgrzewa, jest przeciwutleniaczem.

Po części teoretycznej przyszedł czas na zabawę :)
Pierwszą był test na znajomość przypraw. Poczuliśmy się jak w programie Master Chief, gdy smakowaliśmy "tajemnicze" przyprawy, próbowaliśmy je nazwać i podać ich zastosowanie. Następnie był quiz z wiedzy jaką podzielono się z nami podczas warsztatów.

Na koniec poczęstunek! Pyszne ciasto marchewkowe słodzone stewią i ciasteczka słodzone ksylitolem.

Podobne warsztaty mają się odbywać w Prochowni Żoliborz raz w miesiącu.

Serdecznie na nie zapraszam!

Weronika Zielińska