ARTYKUŁY

Zachęcamy do czytania i dodawania własnych tekstów.

TRENINGI

Zapraszamy na bezpłatne, otwarte treningi biegowe.

OBOZY

Zapraszamy do zapoznania si─Ö z ofert─ů.

II Półmaraton Jakubowy. 15.09.2013

W ko┼äcu nadszed┼é ten dzie┼ä kiedy po powrocie z d┼éugiego wyczerpuj─ůcego obozu wysokogórskiego w Colorado przysz┼éo mi si─Ö sprawdzi─ç na dystansie pó┼émaratonu w moim rodzinnym Olsztynie. Ten start by┼é d┼éugo przeze mnie wyczekiwany z wielu powodów, ju┼╝ szczerze mia┼éem do┼Ť─ç samego trenowania i t─Öskni┼éem za startami na moim ulubionym dystansie a tak┼╝e pó┼émaraton w rodzinnym mie┼Ťcie to jednak wyj─ůtkowe prze┼╝ycie mog─ůc rywalizowa─ç z innymi po ulicach miasta, w którym si─Ö wychowa┼éo przed wielk─ů grup─ů przyjació┼é i oczywi┼Ťcie rodziny. :) Trasa II Pó┼émaratonu Jakubowego zosta┼éa zmieniona tak aby wi─Öksza cz─Ö┼Ť─ç by┼éa poprowadzona przez miasto aby uatrakcyjni─ç zawody, i da─ç szans─Ö wi─Ökszej liczbie kibiców zagrzewa─ç biegaczy do walki a tak┼╝e ze zmianami wi─ůza┼éo si─Ö utrudnienie profilu trasy co nadawa┼éo Olszty┼äskiemu biegu dodatkowego niepowtarzalnego klimatu. Trasa by┼éa naprawd─Ö trudna, a┼╝ 8 du┼╝ych podbiegów i nie zliczona ilo┼Ť─ç mniejszych, dlatego wiedzia┼éem ┼╝e ka┼╝dy wynik poni┼╝ej rekordu ┼╝yciowego b─Ödzie bardzo dobrym rezultatem i trzeba b─Ödzie si─Ö skupi─ç bardziej na walce o miejsce ni┼╝ o sam dobry rezultat. Przed startem czu┼éem si─Ö mo┼╝na powiedzie─ç nijak, ani to dobrze ani ┼║le, czu┼éem jeszcze brak ┼Ťwie┼╝o┼Ťci i tej w┼éa┼Ťciwej formy dok┼éadnie tak samo jak Wojciech Kope─ç (zwyci─Özca II Pó┼émaratonu Jakubowego, przyjaciel z którym ca┼ée lato wspólnie pracowali┼Ťmy nad form─ů w Colorado).   Nie oby┼éo si─Ö niestety bez wpadek organizacyjnych na zawodach jedn─ů z nich, o której mo┼╝na wspomnie─ç by┼éo pó┼é godzinne opó┼║nienie startu co bardzo utrudnia┼éo nam odpowiedni─ů rozgrzewk─Ö.  
Przechodz─ůc do samego startu w biegu ruszyli┼Ťmy z 30 minutowym opó┼║nieniem. Tempo na pocz─ůtku by┼éo do┼Ť─ç mocne pierwszy kilometr z┼éapa┼éem w czasie 3:07min nast─Öpnie 3km w 9:33min. Po pierwszych szybkich km tempo troch─Ö spad┼éo i utworzy┼éa si─Ö 4 osobowa grupka prowadz─ůca. Mia┼éem plan trzyma─ç si─Ö w┼éasnej taktyki czyli biec mniej wi─Öcej ┼Ťrednia pr─Ödko┼Ťci─ů 3:18min/km, lecz dyktowane tempo przez pierwsz─ů trójk─Ö by┼éo znacznie szybsze ni┼╝ moje za┼éo┼╝enia i do 5km nie widzia┼éem czy podj─ů─ç ryzyko trzymania si─Ö uciekaj─ůcej grupy czy jednak zwolnienie tempa i trzymanie si─Ö swojego planu co wi─ůza┼éo si─Ö z samotnym biegiem poniewa┼╝ reszta zawodników zosta┼éa znacznie z ty┼éu. Wiedzia┼éem, ┼╝e trasa jest bardzo ci─Ö┼╝ka co dawa┼éo o sobie zna─ç od pocz─ůtku biegu pokonuj─ůc pierwsze du┼╝e podbiegi, po 5km na którym zanotowa┼éem 16:06min uzna┼éem ┼╝e tempo jest zdecydowanie za szybkie i mimo dobrego samopoczucia odpuszczam pierwsz─ů trójk─Ö nadaj─ůca tempo biegu i biegn─Ö samotnie po prostu swoje licz─ůc na to ┼╝e uda mi si─Ö nadrobi─ç róznic─Ö na reszcie dystansu. Mijaj─ůc ju┼╝ samotnie 10km biegn─ůc ca┼éy czas na 4 pozycji zda┼éem sobie spraw─Ö, ┼╝e tempo w dalszym ci─ůgu jest bardzo mocne i biegn─ůc po drodze pó┼émaraton zrobi┼éem rekord ┼╝yciowy na 10km(mi─Ödzyczas 32:42min). Czu┼éem si─Ö mimo to bardzo dobrze i wierzy┼éem w to, ┼╝e mog─Ö zrobi─ç dobry wynik na tej trudnej trasie. Kolejne 11km by┼éo najtrudniejsze poniewa┼╝ trasa by┼éa na tym odcinku najbardziej pofa┼édowana i tempo si┼é─ů rzeczy spad┼éo. Towarzyszy┼é mi na ca┼éej trasie kolega na rowerze który wspiera┼é mnie i zdawa┼é relacje jak wygl─ůda sytuacja na czele stawki. na 15km mia┼éem strat─Ö 40s do 3 i 2 miejsca co zdawa┼éo si─Ö do┼Ť─ç du┼╝─ů ró┼╝nic─ů i traci┼éem nadziej─Ö ┼╝e nadrobi─Ö ten dystans, na 17km kiedy robi si─Ö ju┼╝ naprawd─Ö ci─Ö┼╝ko us┼éysza┼éem ┼╝e strata wynosi znacznie mniej bo 30s co zmotywowa┼éo mnie do próby ataku i dogonienia uciekaj─ůcych zawodników. I tak si─Ö sta┼éo dos┼éownie 700m przed met─ů bo bieg┼éem ju┼╝ tu┼╝ za 3 zawodnikiem a 2 by┼é jakie┼Ť 20m przed nami. Ka┼╝dy z nas ju┼╝ cierpia┼é bardzo mocno ale b─Öd─ůc tak blisko siebie trzeba by┼éo jeszcze wykrzesa─ç ostatnie si┼éy na finisz aby rozstrzygn─ů─ç kwesti─Ö miejsca na podium. Widz─ůc met─Ö na ostatniej prostej zacz─ů┼é si─Ö najmocniejszy finisz w moim ┼╝yciu, dodatkowej motywacji do walki dawa┼éa wielka wrzawa na Olszty┼äskiej starówce i my┼Ťl ┼╝e ogl─ůda te zawody masa znajomych a rodzina czeka na mecie . Walka by┼éa do ostatniego metra i co rzadko si─Ö zdarza na tak d┼éugim dystansie kwestia miejsca rozstrzygn─Ö┼éa si─Ö dos┼éownie na ostatnim metrze. Wpad┼éem na mete w jednej sekundzie z Dawidem Klayborem (Sieros┼éaw) i Pavlem Mashei (Grodno- Bia┼éoru┼Ť). Na moja korzy┼Ť─ç o dlugo┼Ťc buta na mecie by┼éem trzeci przed zawodnikiem z Bia┼éorusi a drug─ů d┼éugo┼Ť─ç buta za biegaczem z Sieros┼éawca. Zwyci─Ö┼╝y┼é mój przyjaciel Wojciech Kope─ç ze ┼Ťwietnym wynikiem na tej trasie 1h08min08s a kolejne trzy miejsca w tym moje trzecie z wynikiem 1h10min16s.
Po tak trudnej walce do samego ko┼äca 3 miejsce cieszy┼éo mnie niemal jak zwyci─Östwo, a rekord ┼╝yciowy poprawiony niemal o 2min na hardcorowej trasie nape┼énia mnie optymizmem przed moim startem w 14 Maratonie Pozna┼äskim i wierz─Ö w to, ┼╝e mog─Ö tam powalczy─ç o naprawd─Ö dobry rezultat. :) Wi─Öc tak wygl─ůda┼é II Pó┼émaraton Jakubowy moimi oczami! Pozdrawiam ┼üukasz Oskierko. :)   

ps. Mi─Ödzyczasy z biegu jako ciekawostka:
1km: 3:07' 2km: 3:13' 3km: 3:14' 4km: 3:20' 5km: 3:14' 6km: 3:19' 7km: 3:20' 8km: 3:16' 9km: 3:17' 10km: 3:16' 11km: 3:30' 12km: 3:26' 13km: 3:24' 14km: 3:28' 15km: 3:23' 16km: 3:23' 17km: 3:23' 18km 3:25' 

19km: 3:18' 20km: 3:20' 21km: 3:11' (┼Ťr tempo 3:19min/km) 

 
Łukasz Oskierko