ARTYKUŁY

Zachęcamy do czytania i dodawania własnych tekstów.

TRENINGI

Zapraszamy na bezpłatne, otwarte treningi biegowe.

OBOZY

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą.

Skipy - technika i filmy

Artykuł powstał z myślą o wszystkich osobach, które chcą wzbogacić swój trening o skipy, a nie wiedzą lub nie pamiętają, jakie ćwiczenie kryje się pod tajemniczą nazwą skip A lub skiporytm C. Pokrótce opisuję technikę poszczególnych ćwiczeń i zaznaczam na co zwrócić uwagę przy ich wykonywaniu. Poniżej opisu znajduje się link do filmu, w którym prezentuję dane zadanie ruchowe.

Zalety siły biegowej opisałam we wcześniejszym artykule, dlatego wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć czemu należy wykonywać te wszystkie dziwne ćwiczenia, odsyłam do lektury:)

http://www.12tri.pl/index.php/pl/trening/porady-treningowe/123-sia-biegowa

Skip A – jest to „bieg” (choć cały czas powtarzam, że nie należy szybko poruszać się do przodu) z wysoko podniesionymi kolanami. Kolano podnosimy na wysokość bioder. Ręce pracują tak, jak przy biegu. Bardzo istotna jest praca stóp. Od momentu oderwania od ziemi do chwili opuszczenia stopa powinna być zadarta (tzn. fleks ). Dopiero tuż nad ziemią, przed samym lądowaniem, stopa atakuje ziemię tzn. dynamicznie opuszczamy palce i odbijamy się z przedniej części stopy. Częstym błędem jest odchylanie tułowia (spowodowane jest to m.in. słabymi mięśniami brzucha).

 

Półskip A – "bieg" z nieznacznym unoszeniem kolan. Należy szczególnie zwrócić uwagę na utrzymanie dynamiki ruchu i pracę stóp.

 

Skip C – jest to „bieg” z uderzaniem piętami o pośladki. Najczęściej popełnianym błędem w tym ćwiczeniu jest cofanie bioder, a tym samym pochylanie tułowia. Do przodu należy przemieszczać się wolno, dynamiczny powinien być sam ruch pięty do pośladka.

 

Skip A, C, B na jedną nogę – Jedna noga ćwiczy, druga pełni jedynie funkcję podporową. Ćwiczenie na koordynację, które często sprawia wiele problemów, bo należy wyeliminować prawie do zera ruch drugiej, podporowej nogi. To ćwiczenie pozwala skupić się na pracy jednej nogi i wyeliminować błędy.

 

Kombinacją skip A i C jest skip AC ;) Podnosimy nogę do góry (skip A) stawiamy na ziemi i przyciągamy piętę do pośladka (skip C), stawiamy nogę na ziemi i znów podnosimy nogę... i tak w kółko. Druga noga pełni funkcję podporową. Trudniejsza wersja – wykonujemy ruch do góry i do pośladka jedną nogą, następnie do góry i do pośladka drugą nogą. Ćwiczenie zarówno w pierwszej, jak i w drugiej wersji nie tylko poprawi technikę biegu, lecz także koordynację ruchową.

Skip B - w początkowym ruchu, do uniesienia kolana na wysokość bioder, przypomina skip A. W tym momencie następuje wyrzucenie podudzia w przód (tak jakbyśmy chcieli pokazać podeszwę swojego buta) i dynamiczne postawienie nogi na podłożu. Szczególnie należy pilnować, aby tułów nie odchylał się do tyłu. Jest to trudne ćwiczenie, dlatego na początku najlepiej zacząć od skipu B na jedną nogę.

 

Skip D – "bieg" z podnoszeniem prostych nóg do przodu na wysokość kolan. Tułów może być lekko odchylony do tyłu. Bardzo istotna jest dynamiczna praca stóp.

 

Skiporytm A co 3 krok – jest to "bieg" z unoszeniem kolan co trzeci krok (raz prawego, raz lewego) na wysokość bioder. Częstym błędem jest podskok w momencie podniesienia kolana, spowodowany zbyt wczesnym oderwaniem nogi podporowej np. podnosimy prawe kolano i jednocześnie (niepotrzebnie) odrywamy lewą nogę od ziemi i wychodzi lajkonik. Tak jak przy skipie A i B należy zwrócić uwagę, aby nie odchylać tułowia.

 

Skiporytm C co 3 krok – jest to "bieg" z przyciąganiem stopy co trzeci krok (raz prawej, raz lewej) do pośladka. Częstym błędem, tak jak przy skipie C, jest cofanie bioder, a tym samym pochylanie tułowia.

Udanych treningów!

 

Weronika Zielińska